Het Co - Active Coaching Model
Dit model, ontwikkeld door Laura Whitworth, Karen & Henry Kimsey-House en Phillip Sandahl, biedt een alternatieve benadering van het bekende "GROW" model.
De vier hoekstenen
1 / De Cliënt is van Nature Creatief, Vindingrijk en Compleet
De jongeren hoeft niet "gerepareerd" te worden; ze hebben al de antwoorden of kunnen deze vinden.
2 / De Agenda Komt van de Cliënt
De coaching richt zich op de wensen en doelen van de jongeren, niet die van de coach.
3 / De Coach Danst in het Moment
De coach past zich aan aan wat er op elk moment tijdens de sessie gebeurt, en behandelt alles wat naar voren komt.
4 / Co-Active Coaching Richt Zich op het Gehele Leven van de jongeren
Alle aspecten van het leven van een persoon zijn onderling verbonden en moeten gezamenlijk worden aangepakt.
Ontworpen contexten
Dit is de overeenkomst die coach en jongeren samen creëren voor hun samenwerking, die tijdens de eerste sessie wordt vastgesteld.
5 contexten:
Luisteren
Diepgaand luisteren naar zowel verbale als non-verbale communicatie. (Actief luisteren)
Intuïtie
Vertrouwen op het zesde zintuig en direct spreken vanuit die intuïtie.
De Actie Voortzetten / Het Leren Verdienen
Focus op vooruitgang en reflectie op de lessen die uit elke actie worden getrokken.
Nieuwsgierigheid
Open vragen stellen zonder voorafgaande conclusie.
Zelfmanagement
De coach moet zijn eigen overtuigingen en meningen kunnen beheren om de cliënt centraal te stellen.
Principes
Vervulling:
Leven in harmonie met wat men nu het meest waardeert.
Balans:
Het leven is altijd in beweging; balans is een continu proces.
Proces:
Acceptatie van waar men zich op elk moment in het leven bevindt en doorleven van het proces.
Dit is een beknopte uitleg van het Co-Active Coaching Model. De diepgaande nuances en technieken vereisen verdere studie en praktijk, maar dit biedt een basisoverzicht van het model en de principes.